دریچه شوتینگ زباله

دریچه شوتینگ زباله چیست؟

دریچه شوتینگ زباله بخشی از سیستم شوتینگ زباله می‌باشد که به منظور دسترسی به سیستم شوتینگ و کانال اصلی سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دریچه را می‌توان اولین مرحله از سفر زباله به بیرون از محیط‌های مسکونی به شمار آورد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت این دریچه مخزن اولیه قرار دادن زباله است که ارتباط مستقیمی بین رایزرهای کانال شوتینگ به وجود می‌آورد. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در  اینمورد آن است که این بخش از سیستم، وظیفه کم کردن سرعت انتقال زباله ها به محل نگهداری و ذخیره‌سازی‌‌ آن‌ها را نیز بر عهده دارد. همان‌طور که می‌دانید رها شدن یک جسم از ارتفاع زیاد باعث بالا رفتن انرژی جنبشی آن می‌شود و این هم سبب می‌شود که زباله‌ها با سرعت زیاد و شتاب بالایی به زمین برسند.

بالا بودن شتاب زباله‌ها سبب می‌شود که هنگام رسیدن به محل جمع‌آوری، آلودگی به محیط اطراف پخش شود. در نتیجه وجود یک سرعت‌گیر در انتهای دریچه سبب می‌شود جلوی این انرژی بالا گرفته شود و کیسه زباله پس از رها شدن دچار پارگی و نشت آلودگی نشود.

کاربرد دریچه شوتینگ

در تمامی مکان‌هایی که باید دسترسی به کانال شوتینگ وجود داشته باشد؛ از دریچه شوت زباله استفاده می‌شود. وجود دریچه‌ها در هر واحد ساختمانی سبب می‌شود که انتقال آشغال‌ها به فضای بیرون ساختمان بدون نیاز به نیروی انسانی انجام شود. همچنین کمک می‌کند که زمان لازم برای نظافت کلی ساختمان به مراتب کاهش پیدا کند. انتقال زباله از طریق دریچه‌ها سبب می‌شود که استفاده از آسانسور در ساختمان‌ها کاهش پیدا کند و در نتیجه در مصرف نیروی برق صرفه‌جویی شود.

استفاده از این سیستم در اماکن شلوغ مانند اماکن تجاری، اداری، بیمارستان‌ها و اماکن شلوغ مسکونی سبب می‌شود که کیفیت بهداشت اماکن افزایش پیدا کند و فرایند جمع کردن زباله نیز به مراتب آسان‌تر شود. همچنین وجود دریچه سیستم شوت زباله در این اماکن به صاحبان سازه‌ها کمک می‌کند تا در زمینه تفکیک زباله نیز مشارکت حداکثری داشته باشند.

وجود دریچه‌ها در هر طبقه و در هر واحد از سازه‌ها کمک می‌کند تا ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها بسیار کاهش پیدا کند. در این صورت دیگر لازم نیست برای جابجایی زباله، یک نیروی انسانی طبقات را بالا و پایین برود و تنها کافی است دریچه را باز کند و زباله را درون آن قرار دهد. درنتیجه می‌توان گفت در وقت فرد نیز با استفاده از این سیستم صرفه‌جویی می‌شود.

انواع مختلف دریچه شوتینگ زباله

دریچه‌های شوتینگ در سه مدل «دریچه ساده لولایی»، «دریچه تفکیک زباله برقی» و «دریچه جک‌دار» تولید می‌شوند. تفاوت اصلی این دریچه ها در سیستم باز و بسته شدن درب‌‌ آن‌ها است. در بخش‌های زیر هریک از این دریچه‌ها را توضیح می‌دهیم.

دریچه ساده لولایی 

دریچه‌های ساده به صورت وزنه‌ای باز و بسته می‌شوند و حالت لولایی دارند. باز و بسته کردن در‌‌ آن‌ها به آسانی صورت می‌پذیرد و سیستم خاص و پیچیده‌ای در‌‌ آن‌ها وجود ندارد. برای ساخت این دریچه‌ها از دو عنصر وزنه و لولا استفاده می‌نمایند.

دریچه پمپی یا جک‌دار 

دریچه‌‌های جک‌دار که به دریچه‌‌های پمپی نیز شناخته می‌شوند؛ به صورت خودکار پس از رها شدن درب بسته می‌شوند. برای بسته شدن درب دریچه در این حالت از پمپ استفاده می‌شود.

دریچه برقی 

نوع سوم، دریچه‌های برقی هستند. به این مدل، دریچه‌‌های برقی تفکیک زباله در مبدا نیز گفته می‌شود. روال کار آنها به این صورت است که اگر در یک سه‌راهی یا به اصلاح طبقه، درب یک دریچه باز باشد، طبقه دیگر قادر به استفاده از دریچه مخصوص به طبقه خود نخواهد بود.

غیرقابل استفاده بودن دریچه یا آماده به کار بودن آن توسط یک چراغ که بر روی درب تعبیه شده است؛ قابل نمایش خواهد بود. سبز بودن چراغ نشان‌دهنده آماده به کار بودن است و زرد بودن، نشان‌دهنده فعال بودن آن در طبقه دیگر است. 

گالری تصاویر

تصاویری از انواع دریچه شوتینگ زباله

اجزای تشکیل‌دهنده

اجزای تشکیل‌دهنده دریچه سیستم شوتینگ در مدل لولایی و ساده آن یک درب بازشو است که توسط یک قاب محصور شده است. درب دریچه قابلیت بسته شدن به صورت خودکار را دارد. سیستمی که این قابلیت را ایجاد می‌کند؛ وزنه‌‌های مخصوصی هستند که در آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

همچنین درب دریچه توسط لولا به بدنه آن متصل شده است و پس از اینکه زباله به داخل کانال انتقال پیدا کرد به صورت خودکار بسته می‌شود. نحوه بسته شدن آن به گونه‌ای است که زباله را به درون کانال هدایت می‌کند. کششی بودن قسمت دهانه، سبب بسته شدن اتوماتیک آن می‌شود.

همچنین در قسمت درب، لاستیک‌هایی به منظور درزبندی دریچه مورد استفاده قرار گرفته است تا از انتشار بوی نامطبوع به درون ساختمان جلوگیری نماید. این عایق‌بندی از ورود حشرات و میکروب‌ها به ساختمان نیز جلوگیری می‌کند. Garbage chute door باید به گونه‌ای آب‌بندی شده باشد که شیرابه زباله به بیرون انتقال پیدا نکند.

اجزای تشکیل‌دهنده دریچه‌‌های شوتینگ در مدل‌‌های برقی و مدل‌‌های پمپی پیچیده‌تر هستند و از سیستم پمپینگ و مدارهای الکتریکی نیز در‌‌ آن‌ها استفاده شده است.

از متخصصان تهویه‌سازان رایگان قیمت بگیرید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

دستگیره 

دستگیره دریچه شوتینگ آیتمی است که به صورت یکپارچه بر روی بدنه آن وجود دارد و معمولا این دستگیره با استفاده از فناوری خم‌کاری ایجاد می‌شود. یکپارچه بودن دستگیره باعث می‌شود که خرابی آن به حداقل برسد؛ یعنی این قطعه یک جزء خارجی نیست و بخشی از کل دریچه به حساب می‌آید. البته در برخی از دریچه‌ها نیز دستگیره پس از ساخت بر روی آن نصب می‌شود.

جنس دریچه شوتینگ زباله

نکته اولی که در زمینه ساخت دریچه شوتینگ باید به آن توجه شود، جنس دریچه است. موادی که برای ساخت دریچه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ باید از ضخامت مناسب برخوردار باشد. 

همچنین مواد به کار رفته باید در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و ضربات مقاومت بالایی از خود نشان دهد. معمولاً جنس این دریچه‌ها از ورق‌‌های استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ 304 یا 316 می‌باشد. ضخامت آن نیز می‌‌تواند بین یک تا چند میلی‌متر متغیر باشد.

سایز دریچه شوتینگ

سایز دریچه های سیستم شوتینگ می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. معمولاً سایز به سفارش مشتری ساخته می‌شود. نکته‌ای که در مورد سایز دریچه اهمیت دارد این است که این دریاچه باید به گونه‌ای طراحی شود که اجسام خیلی‌بزرگ و غیرمتعارف را نتوان از طریق آن وارد کانال کرد. در نتیجه سایز دریچه شوتینگ باید دارای اندازه متوسطی باشد تا زباله‌‌های خیلی بزرگ را نتوان وارد سیستم کرد و باعث خسارت به تاسیسات ساختمانی شد. ازهمین‌رو قطر دریچه می‌تواند بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد. 

محل نصب درب شوتینگ زباله

درب شوت زباله باید در تمامی طبقات وجود داشته باشد تا زباله‌ها را بتوان ازطریق آن به محل جمع‌آوری زباله‌ها هدایت کرد. دریچه‌‌ها معمولاً، تنها قسمتی از سیستم شوتینگ هستند که توسط کاربر قابل رویت است. البته این به شرطی است که کانال‌های انتقال زباله درون جداره‌‌های ساختمان قرار بگیرند. علاوه بر دریچه، بخش‌های دیگری نظیر کانال‌ها، سه‌راهی، کمپکتور شوتینگ زباله، فرچه شستشو شوتینگ زباله و مخزن زباله نیز وجود دارند که چندان قابل رؤیت نیستند. 

این روش ساخت و اجرای سیستم شوتینگ را می‌توان زیباترین روش به شمار آورد که سبب حفظ ظاهر زیبای ساختمان می‌شود. از معایب آن می‌توان به مشکلاتی که برای تعمیر و یا تعویض قسمت‌های مختلف سیستم وجود دارد؛ اشاره کرد. اما در همه روش‌ها، چه زمانی که کانال‌ها در داخل جداره‌ها قرار می‌گیرد و چه زمانی که کانال‌ها در بیرون از جدار‌ها قرار بگیرند، تنها چیزی که کاربران درون طبقات می‌توانند مشاهده کنند، دریچه سیستم است. محل نصب دریچه بر روی دیواری است که به کانال شوتینگ متصل شده است.

سیستم شوتینگ را می‌توان در ساختمان‌هایی که در مراحل اولیه ساخت هستند تعبیه کرد؛ اگر این اتفاق نیفتد، پس از ساخت بنا، این سیستم بر روی ساختمان اجرا می‌شود. در این حالت ممکن است دریچه‌‌ها در خارج از ساختمان قرار بگیرند؛ زیرا در مراحل اولیه فضایی برای‌‌ آن‌ها در نظر گرفته نشده است. 

دریچه شوتینگ به کجا ختم می‌شود؟

با استفاده از دریچه‌ای که در شوتینگ وجود دارد، شما می‌توانید زباله‌ها را به بخش‌‌های مختلف آپارتمان، برای مثال پارکینگ و یا محل دیگر انتقال دهید و دیگر نیازی به حمل دستی‌‌ آن‌ها به محل مورد نظر نخواهید داشت. این سیستم به شما کمک می‌کند که به ساده‌ترین روش ممکن زباله را از محل زندگی خود دور کنید و در درجه بعدی از انتشار بوی نامطبوع، رشد میکروب، تکثیر حشرات موذی و نشت شیرابه‌‌های زباله جلوگیری نمایید. 

طریقه ساخت 

در زمینه ساخت درب شوت زباله تنها کیفیت مواد اولیه، دارای اهمیت و ملاک عمل نیست، بلکه گروه مهندسی که در زمینه ساخت دریچه فعالیت می‌کنند باید به ظرافت و دقت و زیبایی دریچه نیز اهمیت بدهند. گروه صنعتی شرکت تهویه سازان صنعت کار برای ساخت دریچه شوتینگ زباله از بهترین دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین نیروی انسانی شرکت صنعتی تهویه‌سازان صنعت‌کار، افرادی کارآزموده و مجرب می‌باشند که دقت و ظرافت را مدنظر قرار می‌دهند و دریچه بی‌عیب‌ونقص و با کیفیت به کارفرما و مشتریان عزیز تحویل می‌دهند. شما می‌توانید به منظور سفارش ساخت دریچه، هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی اقدام نمایید.

اگر در این فرایند نیازمند اطلاعات بیشتر و راهنمایی‌های جامع هستید، می‌توانید با شماره‌‌های ۰۹۱۲۶۹۸۴۲۷۸، ۰۹۱۲۶۷۰۷۲۳۲ و ۶۶۰۱۴۰۷۰ -۰۲۱ ارتباط برقرار کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و ابهامات شما را در این خصوص برطرف سازند.

راهنمای خرید دریچه شوتینگ زباله

دریچه شوتینگ را می‌توان یکی از بخش‌‌های مهم این سیستم به شمار آورد؛ زیرا کیفیت و عایق بودن مناسب آن به شما کمک می‌کند که از نشت نکردن شیرابه‌‌های زباله اطمینان کامل را داشته باشید. در هنگام خرید دریچه شوتینگ زباله باید به این نکته دقت کنید که این دریچه قرار است مدت زمان زیادی برای شما کار کند؛ در نتیجه در هنگام انتخاب جنس آن به گونه‌‌‌ای عمل کنید که نگران خراب شدن آن نباشید.

اگر در زمینه خرید این دریچه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران ما در شرکت تهویه‌سازان صنعت‌کار تماس بگیرید تا‌‌ آن‌ها شما را راهنمایی کنند. شرکت تهویه‌سازان صنعت‌کار در زمینه تولید، توزیع و تامین دریچه‌‌های شوتینگ زباله فعالیت می‌کند. 

قیمت دریچه شوتینگ زباله

ازجمله عواملی که در قیمت دریچه شوتینگ زباله تاثیرگذار است، ابعاد دریچه می‌باشد. اگر قطر کانال اصلی شوتینگ زیاد باشد، در نتیجه دریچه‌‌‌ای که باید برای آن در نظر گرفته شود نیز باید قطر بیشتری داشته باشد و با ابعاد بزرگ‌تری ساخته شده باشد که این امر سبب می‌شود، قیمت دریچه نیز افزایش پیدا کند.

عامل دیگری که بر قیمت آن تاثیرگذار است، تک‌جداره و یا دوجداره بودن پوشش درب دریچه است. دریچه می‌تواند به صورت یک‌لایه یا دولایه تولید و عرضه شود. دوجداره بودن درب سبب می‌شود که قیمت آن نیز افزایش پیدا کند.

عامل سوم تاثیرگذار در قیمت، نوسانات قیمت ارز است. از آن جایی که قیمت دلار در کشور ایران عدد ثابتی ندارد، در نتیجه نمی‌توان قیمت ثابتی را نیز عنوان کرد. 

سوالات متداول

قرار گرفتن این دریچه‌ها در آشپزخانه باعث افزایش سهولت انتقال زباله‌ها به بیرون ساختمان می‌شود. وجود این دریچه‌ها زمان انتقال زباله به خارج ساختمان را کم می‌کنند. همچنین باعث افزایش بهداشت عمومی ساختمان و آسان‌تر شدن نظافت آن می‌شوند.

سه مدل «دریچه ساده لولایی»، «دریچه تفکیک زباله برقی» و «دریچه جک‌دار».

در زمان خرید، بیش از هرچیز باید به جنس آن دقت کنید؛ چون این دریچه قرار است مدت زمان زیادی برای شما کار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
لوگوی کوچک دوربری شده تهویه سازان صنعت کار مجری هواکش صنعتی
لطفا مشخصات تماس خود را وارد کنید تا مشاوران ما در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس بگیرند.