راهنمای خرید دریچه تنظیم هوا

دریچه تنظیم هوا وسیله‌ای است که به منظور تنظیم هوای ورودی و خروجی استفاده‌ می‌شود. «جنس دریچه‌‌ها»، «محل نصب آن‌‌‌ها» و «کاربرد دریچه‌ها» از عوامل تأثیرگذار در انتخاب آن‌‌‌ها هستند که در این مطلب به آن‌‌‌ها می‌پردازیم.

جنس دریچه تنظیم هوا

جنس دریچه تنظیم هوا‌ می‌تواند از آهن یا آلومینیوم و یا‌ام دی اف باشد. دریچه‌‌‌‌های تنظیم هوا بر اساس جنس متریال به کار رفته در ساخت آنها به سه دسته کلی زیر تقسیم‌ می‌شوند:

1. دریچه‌‌‌‌های تنظیم هوا از جنس فلزی؛

2. دریچه‌‌‌‌های تنظیم هوا از جنس پلاستیکی؛

3. دریچه‌‌‌‌های تنظیم هوا از جنس چوبی.

برای ساخت دریچه‌‌‌‌های فلزی از آلومینیوم و آهن استفاده‌ می‌شود. صنعت تهویه‌مطبوع از دریچه‌‌‌های فلزی و آلومینیومی استفاده‌ می‌کند. در سیستم‌‌‌‌های دمنده و مکنده به منظور هوارسانی، از دریچه‌‌‌‌های با جنس پلاستیک استفاده‌ می‌شود. هواساز‌‌‌ها و داکت‌‌‌ها و کولر‌‌‌ها ازجمله سیستم‌‌‌‌‌هایی هستند که از دریچه هوای پلاستیکی بهره‌ می‌برند. در صورتی که بخواهید جنبه دکوراتیو را نیز به دریچه‌‌‌‌های هوای اضافه کنید، بهتر است از دریچه‌‌‌‌های چوبی و یا‌ام دی اف به منظور دهش هوا استفاده کنید.

نحوه کار دریچه تنظیم هوا

دریچه تنظیم هوا با استفاده از پرده‌‌‌‌‌هایی که بر روی آن وجود دارد مسیر هوا را مشخص‌ می‌کند؛ به عنوان مثال نوع خروج هوای دریچه‌ می‌تواند یکی از انواع «چهارطرفه»، «سه‌طرفه»، «دوطرفه» و یا «یک‌طرفه» باشد.

انواع دریچه تنظیم هوا

دریچه تنظیم هوا دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آنها برای کاربرد خاصی مناسب است. در ادامه لیست انواع دریچه تنظیم هوا را آورده‌ایم:

1. دریچه بازدید فن کویل؛

2. دریچه تنظیم هوای خطی؛

3. دریچه سقفی گرد؛

4. دریچه بازدید تاسیسات؛

5. دریچه بازدید شیاردار؛

6. دریچه بازدید چوبی؛

7. دریچه گریل؛

8. دریچه تنظیم هوای کولر.

دریچه بازدید فن کویل

دمنده یا مکنده بودن دریچه بازدید فن کویل بر روی ابعاد آن ‌‌‌‌‌تأثیرگذار خواهد بود. این دریچه‌ می‌تواند دارای دو نوع «لولایی» یا «وزنه‌ای» باشد. انواع مختلف دریچه بازدید فن کویل عبارت‌اند از:

1. دریچه بازدید فن کویل گل سقفی؛

2. دریچه بازدید فن کویل گریل‌دار؛

3. دریچه بازدید فن کویل معمولی؛

4. دریچه بازدید فن کویل مشبک؛

5. دریچه بازدید فن کویل خطی.

متریال مورد استفاده برای ساخت این نوع دریچه‌‌‌ها آلومینیوم یا‌ام دی اف‌ است. به منظور رنگ‌آمیزی آن‌‌‌ها هم از رنگ کوره‌ای و یا پوشش پلی یورتان استفاده‌ می‌شود.

دریچه تنظیم هوای خطی

از پرکاربردترین دریچه‌‌‌‌های تنظیم هوا، دریچه‌‌‌‌های خطی هستند. از آن‌‌‌ها در کاربردهای مسکونی، اداری و تجاری به صورت گسترده استفاده‌ می‌شود. فن کویل‌‌‌ها و داکت اسپلیت‌‌‌ها برای هوادهی از این نوع دریچه استفاده‌ می‌کنند.

دریچه تنظیم هوای سقفی گرد

دریچه‌‌‌‌های گرد سقفی به چند دسته تقسیم‌ می‌شوند که عبارت‌اند از:

1. دریچه گرد برجسته؛

2. دریچه گرد لانه‌زنبوری.

دریچه گرد مشبک

معمولا برای ساخت این نوع دریچه از پلاستیک و یا آلومینیوم استفاده‌ می‌شود. به منظور پوشش‌دهی آنها نیز از رنگ‌های کوره‌ای استفاده‌ می‌گردد.

دریچه تنظیم هوای سقفی چهارطرفه

در صورتی که بخواهیم امکان تبادل هوا از چهار طرف وجود داشته باشد از دریچه‌‌‌‌های سقفی چهارطرفه استفاده‌ می‌کنیم. به‌طور معمول این دریچه‌‌‌ها در راهرو‌‌‌‌های بزرگ که ارتفاعی کمتر از ۵ متر دارند، استفاده می‌شوند.

مراکزی مانند بیمارستان‌‌ها، دانشگاه‌‌ها، مدارس مدرن، سالن‌‌‌ها و ساختمان‌‌‌‌های اداری یا تجاری از دریچه‌‌‌‌های سقفی چهارطرفه استفاده زیادی‌ می‌کنند.

دریچه تنظیم هوای گریل

این نوع دریچه دارای پره‌‌‌‌‌هایی به شکل Z است. ارتباط هوای بیرون از داخل، هنگام استفاده از این دریچه قطع نمی‌شود. در اتاقک‌‌‌‌های آسانسور و همچنین در محیط‌‌‌‌های بسته پارکینگ، اتاق‌‌‌‌های هواساز، سالن‌‌‌‌های ورزشی و موتورخانه‌‌‌ها از این نوع دریچه استفاده‌ می‌شود.

دریچه تنظیم هوای خطی کله‌قندی

تیغه‌‌‌‌های t شکل کوچکی در داخل این نوع دریچه وجود دارد. این نوع دریچه به صورت صفر درجه، یعنی بدون ایجاد مسیری خاص، هوای داخل کانال را بیرون‌ می‌دهد. برای تولید آن‌‌‌ها می‌توان از دمپر استفاده کرد. البته نوع بدون دمپر آن نیز وجود دارد. برای پوشش دادن سطح دریچه‌‌‌‌های کله‌قندی از رنگ کوره‌ای استفاده‌ می‌شود.

دریچه تنظیم هوای مشبک

اگر بخواهیم هوا را به صورت مستقیم به سمت بیرون پرتاب کنیم از دریچه‌‌‌‌های مشبک تنظیم هوا استفاده‌ می‌کنیم. این نوع دریچه دارای یک فریم‌ است و شبکه‌‌‌‌های مربع‌شکل در داخل معبر آن وجود دارد. ارتفاع فضایی که قرار است دریچه در آن نصب شود بلند‌ است. در این نوع مکان‌‌‌ها باید هوا با فشار زیاد به بیرون پرتاب شود. دریچه تنظیم هوای مشبک از آلومینیوم ساخته‌ می‌شود. همچنین از پوشش رنگ کوره‌ای نیز بر روی آن استفاده‌ می‌شود.

دریچه مشبک تنظیم هوا در سایز‌‌‌ها و ابعاد مختلف ساخته‌ می‌شود. در واقع ابعاد این نوع با سفارش مشتری تعیین‌ می‌شود. این نوع دریچه هوا به دو صورت دریچه هوای مشبک 45 درجه و دریچه هوای مشبک با زاویه صفر درجه ساخته‌ می‌شود. از سوی دیگر این نوع دریچه‌های هوا‌ می‌توانند به صورت یک‌طرفه، دوطرفه، سه‌طرفه و یا چهارطرفه باشند.

یک دسته‌بندی دیگر نیز برای دریچه هوای مشبک وجود دارد و آن هم نوع استفاده از آن‌ است. در واقع می‌توان این نوع دریچه هوا را هم به صورت سقفی و هم به صورت دیواری استفاده کرد. این نکته را هم متذکر شویم که دریچه هوای مشبک را هم به شکل مستقل و هم به شکل ترکیبی می‌توان به کار برد. این نوع دریچه هوا هم در سقف‌‌‌‌های تایلی و هم در سقف‌‌‌‌های کاذب استفاده‌ می‌شود. از دریچه هوای مشبک به صورت گسترده در سیستم‌‌‌‌های دمنده و مکنده هوا استفاده‌ می‌شود.

دریچه تنظیم هوای سقفی سه‌طرفه

این دریچه‌‌‌ها به دریچه‌‌‌‌های هوای چهارطرفه شباهت زیادی دارند. تنها تفاوتی که بین این دو نوع دریچه وجود دارد، پرده‌‌‌‌های داخلی آن‌‌‌ها است. هوا در دریچه سقفی تنظیم هوای سه‌طرفه به سه سمت پرتاب‌ می‌شوند. زمانی از این دریچه‌‌‌ها استفاده‌ می‌شود که یک طرف دریچه به سمت دیوار باشد. در این صورت نیاز به پرتاب هوا به آن سمت وجود ندارد.

در نتیجه در این موارد از دریچه سقفی تنظیم هوای ‌‌‌‌‌سه‌طرفه استفاده‌ می‌شود. به منظور تولید آنها‌ می‌توان از دمپر به صورت اختیاری استفاده کرد. در سیستم‌‌‌‌های برودتی و حرارتی، دریچه‌‌‌‌های سقفی تنظیم هوای ‌‌‌‌‌سه‌طرفه استفاده‌ می‌شوند.

دریچه تنظیم هوای سقفی دوطرفه

در صورتی که برای ارسال هوا از دو مسیر با زاویه ۹۰ درجه استفاده کنیم یا هوا را به صورت چپ و راست انتقال دهیم، بهتر است از دریچه تنظیم هوای سقفی دوطرفه استفاده کنیم. هوای خروجی در دریچه‌‌‌‌های دوطرفه سقفی را می‌توانیم به هر میزان که می‌خواهیم به سمت چپ و راست هدایت کنیم.

اگر دو بُعد دریچه هوای دوطرفه سقفی به دیوار نزدیک باشند، باید دریچه هوا را به سمت دیگر متمایل کنیم. وجود دمپر در دریچه هوای دوطرفه سقفی اختیاری است و می‌توان از آن در سیستم‌های دمنده و مکنده استفاده کرد. از این دریچه می‌توان هم برای انتقال سرما و هم برای انتقال گرما استفاده کرد.

دریچه تنظیم هوای سقفی یک‌طرفه

زمانی که یک فضای به خصوص نیاز به هوارسانی داشته باشد، بهتر است از دریچه تنظیم هوای سقفی ‌‌‌‌‌یک‌طرفه استفاده کرد. این نوع دریچه، هوا را تنها در یک مسیر هدایت‌ می‌کند. در سیستم‌‌‌‌های تهویه مطبوع با کاربردهای دمندگی و مکندگی‌ می‌توان از دریچه سقفی تنظیم هوای ‌‌‌‌‌یک‌طرفه استفاده کرد.

دریچه تنظیم هوای رفت دیواری

در صورتی که در محل خروجی کانال‌‌‌‌های رفت بخواهیم دریچه‌ای نصب کنیم، باید از دریچه تنظیم هوای رفت دیواری استفاده کنیم. تیغه‌‌‌‌های متحرک عمودی و افقی در این نوع دریچه برای تنظیم هوا استفاده می‌شوند؛ برای مثال در فصل تابستان، جهت جریان هوا در دریچه رفت تنظیم هوای دیواری رو به پایین است و در فصل زمستان باید آن را به سمت بالا تغییر داد.

محل نصب این دریچه از کف اتاق باید حدود یک تا دو متر فاصله داشته باشد تا بتواند سرعت هوای مناسبی را ایجاد نماید.

دریچه تنظیم هوای برگشت دیواری

در صورتی که محل نصب دریچه تنظیم هوا در ابتدای کانال برگشت باشد، به آن دریچه برگشت تنظیم هوای دیواری‌ می‌گویند. تیغه‌‌‌ها و پره‌‌‌‌های این نوع دریچه ثابت هستند و سبب‌ می‌شو ند که ورود هوا به داخل کانال، کمترین افت فشار را داشته باشد. سایز این دریچه‌‌‌ها نسبت به دریچه رفت تنظیم هوای دیواری، بزرگ‌تر است.

دریچه تنظیم هوای پادری

در صورتی که بخواهیم امکان جریان یافتن هوا از یک محیط به محیط دیگر را فراهم کنیم، باید از دریچه تنظیم هوای پادری استفاده کنیم. این نوع دریچه‌‌‌ها زمانی که امکان تزریق هوای تازه به محیط وجود نداشته باشد، مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. محل نصب این دریچه بر روی پارتیشن‌‌‌ها و درب‌‌‌ها و دیوارهای حایل بین دو محیط است.

دریچه پادری تنظیم هوا، با استفاده از اختلاف فشار بین دو محیط‌ کار می‌کند و باعث‌ می‌شود هوا از محیط پرفشارتر شروع به جریان کند و در محیط کم‌فشار تخلیه شود. معمولا در سرویس‌‌‌‌های بهداشتی و حمام و سالن‌‌‌‌های ورزشی از دریچه تنظیم هوای پادری استفاده‌ می‌شود.

از متخصصان تهویه‌سازان رایگان قیمت بگیرید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

نکات نصب دریچه تنظیم هوا

به منظور نصب کردن دریچه تنظیم هوا باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

1. دریچه‌‌‌ها باید در مکانی نصب شوند که بتوانید به آسانی به آن‌‌‌ها دسترسی داشته باشید.

2. محل نصب دریچه باید در امتداد طول محیط باشد تا هوای ورودی و خروجی به درستی انتقال پیدا کند.

3. از نظر دکوراتیو باید دریچه‌ای را انتخاب کنید که موجب زیبایی نمای ساختمان شود.

4. دریچه‌‌‌ها باید در هوای خشک و آزاد نصب شوند.

قیمت دریچه تنظیم هوا

نمی‌توانیم قیمت دریچه تنظیم هوا را به صورت دقیق مشخص کنیم؛ چراکه عوامل متعددی بر روی قیمت دریچه‌‌‌‌های تنظیم هوا ‌‌‌‌‌تأثیرگذار‌ند. جنس متریال استفاده شده در ساخت دریچه، ابعاد و اندازه دریچه و کاربرد دریچه تأثیر زیادی بر روی قیمت آن دارد. از این مسائل گذشته، تورم موجود در جامعه هم بر قیمت دریچه تنظیم هوا ‌‌‌‌‌تأثیرگذار خواهد بود. به منظور کسب اطلاعات در زمینه قیمت به‌روز دریچه‌‌‌‌های تنظیم هوا‌ می‌توانید با کارشناسان فروش شرکت تهویه‌سازان صنعت‌کار تماس حاصل فرمایید.

راهنمای خرید دریچه تنظیم هوا

از دریچه‌‌‌‌های تنظیم هوا در کاربردهای مسکونی و صنعتی و اداری و تجاری استفاده فراوانی‌ می‌شود. شما‌ می‌توانید به منظور اطلاع از دریچه مناسب با نیازهای خود، با کارشناسان شرکت تهویه‌سازان صنعت‌کار تماس حاصل فرمایید. کارشناسان شرکت تهویه‌سازان صنعت‌کار، نیازهای شما را با دقت بررسی کرده و به شما کمک‌ می‌کنند تا بهترین نوع دریچه را انتخاب کنید. خرید دریچه تنظیم هوای باکیفیت به همراه قیمت رقابتی، از جمله مزایای خرید از شرکت تهویه‌سازان صنعت‌کار‌ است.

سوالات متداول

دریچه‌‌‌‌های تنظیم هوا بر اساس متریال به کار رفته در ساخت آنها به سه دسته کلی زیر تقسیم‌ می‌شوند:
1. فلزی؛
2. پلاستیکی؛
3. چوبی.

1. دریچه بازدید فن کویل؛
۲. دریچه تنظیم هوای خطی؛
۳. دریچه سقفی گرد؛
۴. دریچه بازدید تاسیسات؛
۵. دریچه بازدید شیاردار؛
6. دریچه بازدید چوبی؛
7. دریچه گریل؛
8. دریچه تنظیم هوای کولر.

عوامل متعددی بر روی قیمت دریچه‌‌‌‌های تنظیم هوا ‌‌‌‌‌تأثیرگذار‌ند؛ ازجمله جنس مواد استفاده شده در ساخت دریچه، ابعاد و اندازه دریچه و کاربرد دریچه. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران تهویه سازان صنعت کار تماس بگیرید.

گالری تصاویر

تصاویری از انواع دریچه‌های تنظیم هوا

پیمایش به بالا
لوگوی کوچک دوربری شده تهویه سازان صنعت کار مجری هواکش صنعتی
لطفا مشخصات تماس خود را وارد کنید تا مشاوران ما در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس بگیرند.