راهنمای کامل خرید کلاهک پره ای

کلاهک پره ای چیست؟

کلاهک پره ای معمولاً در ساختمان‌‌ها و همچنین در موتورخانه‌‌ها استفاده‌ می‌شود. کاربرد این کلاهک در موتورخانه‌‌ها، در قسمت دهانه خروجی دودکش‌ است. همچنین در پشت‌بام ساختمان‌‌‌های مسکونی و تجاری و اداری مختلف هم کلاهک‌‌‌های پره ای در نقطه پایانی لوله‌‌‌های ونت استفاده می‌شوند.

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این نوع کلاهک به منظور تخلیه دود و دی‌اکسیدکربنی است که از شومینه خارج‌ می‌شود. از سوی دیگر، از این نوع کلاهک در دودکش‌‌‌‌های مربوط به هود‌‌‌های خانگی و هود صنعتی به صورت گسترده استفاده‌ می‌شود تا دود و گرده و گرمای حاصل از پخت‌وپز را به فضای بیرون از آشپزخانه انتقال دهد. کاربرد دیگر کلاهک پره ای در تامین هوای آزاد اتاقک دستگاه‌‌‌های هواساز‌ است.

گالری تصاویر کلاهک پره ای

تصاویری از مراحل ساخت و تولید کلاهک پره ای

اجزای کلاهک پره ای

کلاهک پره ای از دو جزء بسیار مهم تشکیل شده است؛ جزء اول، پایه کلاهک‌‌‌های پره ای است که بر روی دیوار یا سقف و یا حتی بر روی نمای ساختمان نصب‌ می‌شود. طبیعتا باید ‌‌‌‌این قسمت، خیلی‌محکم به محل موردنظر بچسبد و به‌راحتی جدا نشود. جزء دومز‌‌ ‌این محصول نیز گریل‌‌‌های خروجی هوا‌ است.

جنس کلاهک پره ای

محل نصب کلاهک پره‌‌‌‌ای

به منظور ساخت کلاهک‌‌‌های پره ای از ورق‌‌‌‌‌هایی مانند «ورق گالوانیزه» و «ورق روغنی» استفاده‌ می‌شود. ‌‌‌‌این ورق‌‌ها‌ می‌توانند از لحاظ ضخامت، تنوع زیادی داشته باشند. البته معمولاً ‌‌‌‌این کلاهک از جنس ورق یک میل روغنی با پوشش رنگ کوره‌ای پودری استاتیک، درست‌ می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد ‌‌‌‌این است که کلاهک پره ای،‌ می‌تواند دارای ابعاد متنوعی باشد و از ورق‌‌‌‌‌هایی با ضخامت‌‌‌های متنوع در ساخت آن استفاده شده باشد.

نحوه ساخت کلاهک پره ای

معمولاً‌‌‌‌این کلاهک متناسب با نیاز و درخواست مشتری درست شده و به مشتری فروخته‌ می‌شود. این مطالب به‌ این معنا نیست که کلاهک پره ای دارای استاندارد خاصی نیست. در واقع هرچند محدودیتی در ارتفاع پایه کلاهک و اندازه و تعداد پره‌‌‌های آن وجود ندارد، اما‌ این نوع کلاهک به صورت استاندارد دارای ارتفاعی برابر با ۳۰ سانتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌متر است و تعداد پره‌‌ها یا گریل‌‌‌های آن نیز به صورت استاندارد برابر با ۴ هستند.

شکل کلاهک پره ای

کلاهک پره ای، آن‌طور که رایج است، به شکل چهارگوش و گونیا درست‌ می‌شود؛ ولی در مواقعی که نشیمن‌گاه یا همان زیرکار کلاهک‌‌‌های پره ای، خیلی شکل درستی نداشته باشد و اصطلاحا قناس باشد،‌ باید‌ این کلاهک به شکل شابلون‌پایه درست شود و در ساخت آن از الگوی چهارضلعی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشیمن‌گاه پیروی کرد.

استفاده از رنگ کوره‌ای در ساخت کلاهک پره ای

از آنجایی که کلاهک پره ای به صورت متوالی، گرم و سرد‌ می‌شود؛ استفاده از رنگ کوره‌ای بر روی آن‌ می‌تواند بسیار مفید باشد. در واقع روشن و خاموش شدن پشت سر هم وسایل گرمایشی، امری رایج در هر خانه و هر مکان دیگری است. این روشن و خاموش شدن‌‌‌های متوالی نیز باعث گرم و سرد شدن متوالی‌ این کلاهک‌ می‌شوند. بدیهی است که استفاده از رنگ‌‌‌های عادی‌ نمی‌تواند گزینه مناسبی برای‌ این نوع کلاهک‌‌ها باشد.

ضخامت ورق کلاهک پره ای

مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین عاملی که ضخامت ورق استفاده شده در ساخت کلاهک پره ای را تعیین‌ می‌کند، حرارت موجود در لوله‌‌‌های آن است. در صورتی که حرارت موجود در لوله‌‌ها زیاد باشد، لوله‌‌ها بیشتر در معرض خراب شدن قرار خواهند گرفت. به منظور جلوگیری از استهلاک پیش از موعد‌ این نوع کلاهک بهتر است از ورق‌‌‌‌‌هایی که ضخامت بیشتری دارند استفاده شود. همچنین‌ این ورق‌‌ها باید رنگ کوره‌ای نسوز داشته باشند.

سقف کلاهک پره ای

اگر بخواهیم‌ این نوع کلاهک را از لحاظ سقف هم بررسی کنیم، باید بگوییم که انواع سقف از سقف «یک‌شیب» و «دوشیب» گرفته تا «سقف هلالی» برای کلاهک پره ای، قابل ساخت و استفاده هستند. هرکدام از‌ این سقف‌ها، کاربرد خاص خود را دارند.

لبه کلاهک پره ای

در پایین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین نقطه از پایه کلاهک، یک لبه به اندازه سه سانتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌متر طراحی‌ می‌شود که‌ می‌تواند به سمت درون و یا به سمت بیرون طراحی شود. همین به سمت درون و یا به سمت بیرون بودن لبه‌‌‌های کلاهک، نوع نشیمن آن را در محل مورد نظر مشخص خواهد کرد.

نحوه نصب کلاهک پره ای

به منظور نصب کلاهک‌‌‌های پره ای‌ می‌توان از پیچ و رول‌پلاک استفاده کرد. در واقع نصب کلاهک‌‌‌های پره ای‌ با پیچ کردن لبه‌ این کلاهک به مکان و محل نشیمن صورت‌ می‌پذیرد. در مورد مکان نصب‌ این کلاهک نیز باید بگوییم که هرچند‌ این نوع کلاهک معمولاً بر روی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پشت‌بام ساختمان نصب‌ می‌شود، ولی امکان نصب آن بر روی دیوار و حتی بر روی نمای ساختمان نیز وجود دارد.

مقاومت کلاهک پره ای در برابر آب

امکان نفوذ آب ناشی از برف و باران به درون کلاهک‌‌‌های پره ای‌ و همچنین به قسمت زیرین‌ این کلاهک وجود ندارد. دلیل‌ این امر هم ساختار گریلی یا همان پره ای‌ این نوع کلاهک‌ است. به بیان دیگر، نوع طراحی کلاهک‌‌‌های پره ای‌ به صورتی است که اجازه نفوذ آب را‌ نمی‌دهد و دیگر نیازی به استفاده از چسب و بقیه مواد به منظور آب‌بندی وجود نخواهد داشت.

کلاهک پره ای دوطرفه یا سه‌طرفه یا چهارطرفه

در صورتی که‌ این کلاهک از چهار طرف آزاد باشد، باید آن را به شکل کلاهک چهارطرفه گریلی درست کرد، ولی در صورتی که یک طرف‌ این کلاهک با دیوار و یا چیز دیگری گرفته شده باشد، باید آن را به شکل کلاهک‌‌‌های پره ای‌ سه‌طرفه ساخت. از سوی دیگر، در صورتی که دو طرف‌ این کلاهک با مانع‌‌‌‌‌هایی مانند دیوار یا چیز دیگری پوشیده شده باشد، باید آن را به صورت کلاهک‌‌‌های پره ای دوطرفه درست کرد.

مزیت کلاهک پره ای

بازدهی کلاهک پره‌‌‌‌ای

کلاهک پره ای‌ دارای یک‌سری مزایا است که موجب‌ می‌شود استفاده از آن نسبت به استفاده از انواع دیگر کلاهک‌ها، منطقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و عاقلانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر باشد:

1. مزیت فوق‌‌العاده کلاهک پره ای‌ این است که گردوغبار و ریزگرد‌‌ها نیز به درون آن نفوذ‌ نمی‌کنند. دلیل‌ این امر، ساختار‌ این نوع کلاهک‌ می‌باشد که به شکل Z است. همین شکل‌ این نوع کلاهک است که جلوی نفوذ آب باران و برف را هم‌ می‌گیرد.

2. مزیت دیگر‌ این نوع کلاهک، زیبایی آنها است. در واقع وجود تعداد زیادی «انتهای لوله ونت» در ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پشت‌بام‌ها، ظاهر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پشت‌بام را زشت‌ می‌کند. برای رفع‌ این مشکل‌ می‌توان همه‌ این انتهای لوله ونت‌‌ها را با هم تجمیع کرد و در درون پایه کلاهک‌‌‌های پره ای‌، آنها را جای داد.

3. این نوع کلاهک یک مزیت دیگر هم‌ دارد و آن هم‌ این است که‌ می‌توان آن را به اشکال مختلف، یعنی هم چهارگوش و هم گرد درست کرد.

از متخصصان تهویه‌سازان رایگان قیمت بگیرید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

بازدهی کلاهک‌‌‌های پره ای

تعداد پره‌‌‌های لازم برای کلاهک پره ای‌ و همچنین ارتفاع پایه کلاهک‌‌‌های پره ای باید به درستی محاسبه شوند وگرنه بازدهی‌ این کلاهک در امر تخلیه دود و سایر مواد، به صورت جدی کاهش پیدا‌ می‌کند.

چند نکته راجع به کلاهک پره ای

در‌ این قسمت قصد داریم به چند نکته در مورد کلاهک‌‌‌های پره ای‌ اشاره کنیم. رعایت‌ این نکات قبل از نصب‌ این کلاهک، الزامی هستند. این نکات عبارت‌اند از:

1. پره‌‌‌های کلاهک‌‌‌های پره ای‌ باید ۵ سانتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. اگر فاصله بین پره‌‌‌های‌ این نوع کلاهک، بیشتر از‌ این عدد باشد، گردوغبار و آب برف و باران و همچنین بعضی از انواع پرندگان کوچک، امکان نفوذ به درون آن را خواهند داشت. از سوی دیگر، اگر فاصله بین پره‌‌‌های کلاهک پره‌ای از ۵ سانتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌متر کمتر باشد، تخلیه گردوغبار و آلودگی و یا هرچیز دیگر از طریق‌ این کلاهک‌‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. به بیان ‌دیگر کلاهک‌‌‌های پره‌‌‌‌ای، احتمال خفه کردن خواهد داشت. بنابراین حتماً فاصله استاندارد بین پره‌‌ها، یعنی همان 5 سانتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌متر را در مورد کلاهک‌‌‌های پره‌ای رعایت کنید.

2. نکته دیگر در مورد ارتفاع پایه کلاهک پره ای‌ اینکه ارتفاع پایه باید متناسب با میزان هوایی باشد که قرار است از‌ این نوع کلاهک خارج شود. به هر میزانی که فشار و میزان هوای خروجی از‌ این نوع کلاهک بیشتر باشد، ارتفاع پایه هم بیشتر خواهد بود. بیشتر شدن ارتفاع پایه باعث‌ می‌شود که میزان هوای لوله‌‌‌های دودکش بتواند بهتر و راحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر خارج شود.

3. نکته آخر نیز راجع به تعداد پره‌‌‌های موجود در کلاهک‌‌‌های پره ای‌ است. اگر تعداد پره‌‌‌‌های کلاهک پره ای‌، اصولی و استاندارد تعبیه شود، دود و آلاینده از آن به‌راحتی خارج خواهند شد.

گالری تصاویر

تصاویری از طرح‌های کلاهک پره ای

قیمت کلاهک پره ای

هرچقدر که ضخامت ورق‌‌‌های استفاده شده در ساخت کلاهک‌‌‌های پره ای‌ بیشتر باشد، مقاومت و دوام‌ این نوع کلاهک و طبیعتاً طول عمر آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. کاملاً بدیهی است که قیمت کلاهک پره‌ای نیز با افزایش ضخامت ورق‌‌ها بیشتر خواهد شد. البته قیمت کلاهک‌‌‌های پره‌ای به عوامل دیگری مانند جنس ورق‌‌‌های استفاده شده در ساخت آن و اندازه و ابعاد کلاهک‌‌‌های پره‌ای نیز بستگی دارد. شرکت سازنده‌ این نوع کلاهک نیز در قیمت آن موثر است. بدیهی است که بعضی از کارخانه‌‌ها و شرکت‌ها، قیمت بیشتری را بر روی محصولات تولیدی توسط خود‌ می‌گذارند.

راهنمای خرید کلاهک پره ای

در صورتی که قصد خرید کلاهک پره ای‌ دارید، حتما قبل از آن باید کاربردی را که از کلاهک‌‌‌های پره ای‌ انتظار دارید، مشخص کنید. طبیعتاً کلاهک پره ای‌ که برای یک ساختمان یک طبقه مسکونی مورد نیاز است با کلاهک مورد نیاز برای یک کارخانه بزرگ متفاوت خواهد بود. همچنین‌ این کلاهک باید از فروشگاه یا از سایت اینترنتی معتبر خریداری شود.

به‌هرحال هرچقدر که فروشگاه فروشنده کلاهک، استاندارد بیشتری داشته باشد، کلاهک پره‌ای تولید شده توسط آن نیز استاندارد‌‌ بالاتری خواهد داشت. در هنگام خرید کلاهک‌‌‌های پره‌ای به ضخامت کلاهک، اندازه و ابعاد آن باید توجه ویژه‌ای داشته باشید. شرکت تهویه سازان صنعت کار، انواع کلاهک‌‌‌های پره‌ای را در ابعاد و اندازه‌‌‌های مختلف و همچنین در شکل‌‌‌های هندسی متنوع به فروش‌ می‌رساند. کاربرد کلاهک‌‌‌های پره‌ای موجود در شرکت تهویه سازان صنعت کار نیز بسیار متنوع است و شما‌ می‌‌توانید متناسب با هر کاری، از کلاهک‌‌‌های‌ این شرکت خریداری کنید.

به منظور آگاهی از قیمت دقیق کلاهک پره ای ‌‌می‌توانید با مشاوران و کارشناسان شرکت تهویه سازان صنعت کار با شماره تلفن‌های ۰۹۱۲۶۹۸۴۲۷۸، ۰۹۱۲۶۷۰۷۲۳۲ و ۶۶۰۱۴۰۷۰ -۰۲۱ تماس حاصل فرمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

سوالات متداول

کلاهک‌های پره ای‌ از دو جزء بسیار مهم تشکیل می‌شوند:
پایه کلاهک‌‌‌های پره‌ای؛
گریل‌‌‌های خروجی هوا.

به منظور ساخت کلاهک‌‌‌های پره ای از ورق‌‌‌‌‌هایی مانند «ورق گالوانیزه» و «ورق روغنی» استفاده‌ می‌شود.

کلاهک‌های پره ای، عموما به شکل چهارگوش و گونیا درست‌ می‌شوند؛ ولی گاهی اوقات باید به شکل شابلون‌پایه درست شوند.

امکان نفوذ آب ناشی از برف و باران به درون کلاهک‌‌‌های پره ای و همچنین به قسمت زیرین‌ این کلاهک‌ها وجود ندارد. دلیل‌ این امر هم ساختار گریلی یا همان پره ای‌ این نوع کلاهک‌ است.

21 دیدگاه دربارهٔ «کلاهک پره ای»

  1. سلام. وقت بخیر. آقای مهندس، برای مناطق شمالی کشور، بهتره از چه نوع کلاهک دودکشی استفاده کنیم؟

    1. مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. در مناطق شمالی بهتر است از کلاهک‌های اچ استفاده کنید؛ چون در کلاهک اچ از متریالی استفاده شده است که از نفوذ آب و ایجاد مشکل جلوگیری می‌کند.

    1. مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. قیمت کلاهک دودکش به پروژه و جنس کلاهک وابسته است. کلاهک‌های ساخته شده از جنس گالوانیزه ارزان‌تر هستند.

    1. مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. کلاهک ژاپنی و اچ در مکان‌های مخصوص به خود استفاده می‌شوند. از کلاهک ژاپنی در جاهایی که حساسیت کمتری وجود دارد استفاده می‌شود و از کلاهک اچ در جاهایی که حساسیت بالایی وجود دارد، استفاده می‌شود.

    1. مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. برای مشاوره خرید کلاهک دودکش، قطر لوله را اندازه‌گیری کنید و با همکاران ما در شرکت تهویه سازان صنعت کار با شماره تلفن‌های ۰۹۱۲۶۷۰۷۲۳۲ – ۰۹۱۲۶۹۸۴۲۷۸ تماس بگیرید.

    1. مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. در صورت نصب اصولی، به‌هیچ‌عنوان از کناره‌های کلاهک آب باران نفوذ نمی‌کند.

    1. مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. کلاهک‌ها به صورتی مهندسی شده‌اند که آب باران وارد آنها نمی‌شود.

    1. مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. در تاج دودکش از ورق 60 تا ورق 3 میل استفاده می‌شود و انتخاب هر وع ورق، بستگی به پروژه و قطر لوله دارد.

    1. مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. بستن دودکش ایجاد مشکل می‌کند؛ همان‌طور که اگر در مسیر لوله‌کشی بخاری به سمت بیرون، گرفتگی ایجاد شود، موجب بروز مشکلات و گازگرفتگی می‌شود.

    1. مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. سایز دودکش بستگی به موتورخانه ساختمان دارد و دارای اندازه‌های استانداردی است که از 20 شروع می‌شود و تا قطر یک متر تغییر می‌کند.

    1. مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. در کلاهک‌های استاندارد، به‌هیچ‌عنوان هوا از بالا به پایین نمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
لوگوی کوچک دوربری شده تهویه سازان صنعت کار مجری هواکش صنعتی
لطفا مشخصات تماس خود را وارد کنید تا مشاوران ما در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس بگیرند.