شوتینگ زباله و بازیافت زباله

شوتینگ زباله و بازیافت زباله

تاثیر شوتینگ بر فرایند بازیافت بسیار زیاد است. هر چند استفاده از این سیستم به تنهایی برای بازیافت زباله فایده‌‌ای ندارد؛ اما می‌ تواند در تسهیل فرآیند بازیافت نقش داشته باشد. استفاده از شوتینگ زباله برای بازیافت زباله، معایبی دارد که باید قبل از نصب و استفاده از این سیستم، در نظر گرفته شود.

راهکارهای جایگزین مانند تفکیک زباله در مبدأ برای این کار وجود دارند. تفکیک صحیح زباله‌‌های خشک و‌تر در مبدأ، بازیافت را آسان‌تر و کارآمدتر می‌ کند. همچنین جمع‌ آوری جداگانه زباله‌‌های بازیافتی توسط سازمان‌های مربوطه، راه حلی مناسب برای بازیافت زباله است. از طرف دیگر آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی نیز برای تفکیک صحیح زباله و بازیافت، نقشی کلیدی در ارتقای بازیافت زباله دارد.

مزایای استفاده از شوتینگ زباله برای بازیافت

همانطور که قبلاً ذکر شد، استفاده از شوتینگ زباله به تنهایی برای بازیافت ایده‌ آل نیست، اما مزایایی را هم برای بهبود فرآیند بازیافت به همراه دارد. افزایش احتمال بازیافت یکی از این مزایا است. در واقع سهولت دفع زباله و عدم نیاز به حمل زباله توسط ساکنین که به لطف این سیستم حاصل می‌شود، احتمال تفکیک زباله در مبدأ و بازیافت آن را افزایش می‌ دهد. کاهش آلودگی، مزیت دیگر استفاده از این سیستم است. با تفکیک زباله در مبدأ، زباله‌‌های خشک و‌تر مخلوط نمی‌ شوند و بازیافت آنها آسان‌تر و کارآمدتر خواهد شد. همچنین بازیافت زباله، به حفظ منابع طبیعی و کاهش نیاز به تولید مواد جدید کمک می‌ کند.

اقتصاد شوتینگ زباله هم بحث مهمی است که باید به آن پرداخته شود. با کاهش دفعات تخلیه زباله، هزینه‌‌های جمع‌ آوری و حمل زباله نیز کاهش می‌یابد. همچنین با بازیافت زباله، نیاز به دفن زباله و هزینه‌‌های مربوط به آن کم می‌شود. از سوی دیگر بازیافت زباله می‌ تواند به ایجاد شغل در زمینه جمع‌ آوری، تفکیک و پردازش زباله‌‌های بازیافتی کمک کند.

استفاده از این سیستم، مزایای زیست‌محیطی نیز به همراه دارد. ارتباط شوتینگ و حفاظت از محیط زیست یک ارتباط تنگاتنگ است. بازیافت زباله، به کاهش آلودگی هوا، آب و خاک کمک می‌ کند. همچنین به حفظ منابع طبیعی مانند درختان، آب و معادن کمک می‌ کند. از سوی دیگر بازیافت زباله، به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای و گرمایش زمین کمک می‌ کند.

معایب استفاده از شوتینگ زباله برای بازیافت

شوتینگ زباله و بازیافت زباله معایبی هم دارد. همانطور که قبلاً ذکر شد، استفاده از شوتینگ زباله به تنهایی برای بازیافت زباله ایده‌ ال نیست و معایبی به همراه دارد. البته با وجود معایب ذکر شده در ادامه، استفاده از شوتینگ زباله در کنار راهکارهای جایگزین و با برنامه‌ریزی مناسب، می‌ تواند به تسهیل فرآیند بازیافت زباله و حفظ محیط زیست کمک کند. معایب استفاده از شوتینگ زباله برای بازیافت عبارتند از:

  • جدا نکردن مناسب زباله؛ در سیستم‌‌های شوتینگ زباله، تفکیک زباله به طور کامل انجام نمی‌ شود و زباله‌‌های خشک و‌تر با هم مخلوط می‌ شوند و مخلوط شدن زباله‌‌ها، فرآیند بازیافت را دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌ کند. مواد بازیافتی ممکن است در اثر مخلوط شدن با زباله‌‌های‌تر، آلوده و غیرقابل بازیافت شوند.
  • مشکلات فنی و عملیاتی؛ زباله‌‌های حجیم و نامناسب می‌ توانند در لوله‌‌های شوتینگ زباله گیر کنند و انسداد لوله‌‌ها را به دنبال داشته باشند و در صورت عدم تهویه مناسب، بوی نامطبوع زباله‌‌ها در سیستم شوتینگ زباله و ساختمان منتشر می‌ شود. همچنین عملکرد سیستم شوتینگ زباله، به‌ویژه در هنگام تخلیه زباله، می‌ تواند با سروصدا همراه باشد. سیستم شوتینگ زباله به تعمیر و نگهداری دوره‌‌ای نیاز دارد که می‌ تواند پرهزینه باشد.
  • مخاطرات سلامتی؛ زباله‌‌های عفونی و بیمارستانی می‌ توانند در سیستم شوتینگ زباله، میکروب و بیماری را منتشر کنند. نشت و انتشار شیرابه زباله‌‌های عفونی در سیستم شوتینگ زباله می‌ تواند محیط زیست را آلوده کند.
  • عدم تناسب با همه ساختمان‌ها؛ نصب و نگهداری سیستم شوتینگ زباله، به‌ویژه در ساختمان‌های قدیمی، می‌ تواند پرهزینه باشد. همچنین سیستم شوتینگ زباله به فضای کافی برای نصب لوله‌‌ها و تجهیزات نیاز دارد. از سوی دیگر ممکن است قوانین و مقررات محلی، نصب سیستم شوتینگ زباله را در برخی ساختمان‌ها مجاز ندانند.
  • عدم تناسب با همه انواع زباله؛ زباله‌‌های حجیم و نامناسب مانند اثاثیه منزل، در سیستم شوتینگ زباله جا نمی‌گیرند و انسداد لوله‌‌ها را به دنبال دارند. زباله‌‌های خطرناک مانند مواد شیمیایی و زباله‌‌های عفونی، نباید در سیستم شوتینگ زباله دفع شوند.

راهکارهای استفاده از شوتینگ زباله برای بازیافت

همانطور که قبلاً ذکر شد، استفاده از شوتینگ زباله به تنهایی برای بازیافت زباله کافی نیست. اما با طراحی مناسب، آموزش و فرهنگ‌سازی می‌ توان از این سیستم برای تسهیل فرآیند بازیافت و حفظ محیط زیست استفاده کرد. در اینجا چند راهکار برای استفاده از شوتینگ زباله برای بازیافت ارائه می‌ شود. با استفاده از این راهکارها، می‌ توان از سیستم شوتینگ زباله برای بازیافت زباله به طور موثر و کارآمد استفاده کرد:

  1. طراحی؛ طراحی سیستم شوتینگ زباله با امکان تفکیک زباله در مبدأ یک کاری است که می‌توانید انجام دهید. می‌ توان با تعبیه دریچه شوتینگ زباله جداگانه برای زباله‌‌های خشک و‌تر، امکان تفکیک زباله را در سیستم شوتینگ زباله فراهم کرد. استفاده از لوله‌‌های با قطر مناسب هم راهکار دیگر به شمار می‌رود. قطر لوله‌‌ها باید به گونه‌‌ای باشد که زباله‌‌های حجیم و نامناسب در آن گیر نکنند و انسداد لوله‌‌ها را به دنبال نداشته باشد. همچنین می‌توان از سیستم‌‌های مکانیزه نیز برای تفکیک زباله‌‌های مخلوط در محل جمع‌ آوری استفاده کرد.
  2. آموزش و فرهنگ‌سازی؛ شوتینگ زباله و بازیافت زباله نیاز به فرهنگ‌سازی هم دارد. آموزش ساکنین برای تفکیک صحیح زباله‌‌های خشک و‌تر از یکدیگر در مبدأ، از مخلوط شدن زباله‌‌ها در سیستم شوتینگ زباله جلوگیری می‌ کند. همچنین ارائه اطلاعات و آگاهی‌رسانی به ساکنین در مورد مزایای بازیافت زباله و نحوه صحیح استفاده از سیستم شوتینگ زباله برای بازیافت، می‌ تواند به افزایش مشارکت و همکاری ساکنین منجر شود.
  3. مدیریت؛ نظارت بر عملکرد سیستم شوتینگ زباله و رفع انسداد لوله‌‌ها در صورت بروز مشکل، از بروز آلودگی و بوی نامطبوع جلوگیری می‌ کند. زباله‌‌های جمع‌ آوری شده نیز باید از طریق سیستم شوتینگ زباله باید به طور صحیح تفکیک و بازیافت شوند.
  4. همکاری؛ همکاری با سازمان‌های بازیافت برای جمع‌ آوری و بازیافت زباله‌‌های تفکیک شده، می‌ تواند به تسهیل فرآیند بازیافت و حفظ محیط زیست کمک کند.

کمپکتور شوتینگ و تاثیر آن بر بازیافت

کمپکتور شوتینگ بخشی از سیستم دفع زباله است که در ساختمان‌های بلندمرتبه یا مکان‌هایی با حجم بالای زباله کاربرد دارد. این سیستم ترکیبی از دو بخش است:
شوتینگ زباله (Chute) که لوله‌‌ای عمودی است که زباله‌‌ها از طریق آن از طبقات مختلف ساختمان به پایین هدایت می‌ شوند و کمپکتور (Compactor) که دستگاهی است که در انتهای مسیر شوتینگ قرار می‌گیرد و زباله‌‌ها را فشرده می‌ کند.

عملکرد کمپکتور شوتینگ به شکل زیر است:

زباله‌‌ها از طریق دریچه‌‌های مخصوص در هر طبقه وارد شوتینگ زباله می‌ شوند. سپس زباله‌‌ها با نیروی جاذبه زمین به پایین حرکت می‌ کنند. در انتهای مسیر شوتینگ، زباله‌‌ها وارد دستگاه کمپکتور می‌ شوند. در مرحله بعد، کمپکتور با استفاده از نیروی هیدرولیک یا الکتریکی، زباله‌‌ها را فشرده می‌ کند. حجم زباله‌‌ها بعد از عبور از کمپکتور می‌ تواند تا %50 کاهش یابد. زباله‌‌های فشرده شده به راحتی در مخزن زباله جای می‌گیرند و دفعات تخلیه زباله کاهش می‌یابد.

کمپکتور شوتینگ سه مزیت خیلی مهم دارد: اولا کمپکتور باعث کاهش قابل توجه حجم زباله می‌ شود که منجر به کاهش دفعات تخلیه زباله و هزینه‌‌های مرتبط با آن می‌ شود. ثانیا با کاهش حجم زباله، بوی نامطبوع و شیرابه زباله نیز کاهش می‌یابد و محیط تمیزتر باقی می‌ماند. ثالثا ساکنین ساختمان به راحتی می‌ توانند زباله را از طریق دریچه‌‌های مخصوص دور بریزند.

از کمپکتور شوتینگ در ساختمان‌های بلندمرتفه مسکونی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌‌ها، مراکز تجاری بزرگ و … استفاده می‌شود.

استفاده از شوتینگ زباله برای بازیافت زباله‌های بیمارستانی

شوت زباله و بازیافت پسماند بیمارستانی موضوعی است که در اینجا به بررسی آن می‌پردازیم. استفاده از شوتینگ زباله برای بازیافت زباله‌های بیمارستانی به دلیل خطرات عفونی و مخاطرات سلامتی، توصیه نمی‌شود. در واقع بازیافت زباله‌های بیمارستانی به دلیل خطرات سلامتی و محیط زیستی، فرآیندی پیچیده و تخصصی است که باید با دقت و با رعایت تمام اصول بهداشتی انجام شود. دلایل عدم استفاده از شوتینگ زباله برای بازیافت زباله‌های بیمارستانی عبارتند از:

  • زباله‌های بیمارستانی حاوی عوامل بیماری زا هستند و شوتینگ زباله می‌تواند به انتشار این عوامل در محیط بیمارستان و آلودگی سطوح و هوا منجر شود.
  • تفکیک زباله‌های عفونی از زباله‌های غیر عفونی در سیستم شوتینگ زباله دشوار است و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را برای کارکنان بیمارستان افزایش دهد.
  • شوتینگ زباله می‌تواند منجر به نشت و آلودگی محیط زیست با زباله‌های بیمارستانی شود.

برای بازیافت زباله‌های بیمارستانی، روش‌های جایگزینی وجود دارند. یکی از آن‌ها، جمع آوری و تفکیک دستی است. زباله‌های بیمارستانی باید به طور جداگانه جمع آوری شده و در ظروف مخصوص و با برچسب‌های مشخص دفع شوند. استفاده از سیستم‌های اتوماتیک نیز روش دیگری برای این منظور است. سیستم‌های اتوماتیک تفکیک زباله‌های بیمارستانی می‌توانند به طور دقیق و ایمن زباله‌های عفونی را از زباله‌های غیر عفونی جدا کنند. روش بعدی، استریلیزاسیون می‌باشد. زباله‌های عفونی قبل از دفع باید با روش‌های مناسب مانند بخار، اتوکلاو و یا مواد شیمیایی استریلیزه شوند.

شوتینگ زباله و بازیافت زباله ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

استفاده از شوتینگ زباله به تنهایی برای بازیافت زباله کافی نیست، اما با طراحی مناسب، آموزش و فرهنگ‌سازی می‌ تواند در تسهیل فرآیند بازیافت و حفظ محیط زیست نقش موثری داشته باشد. تهویه سازان صنعت کار یک شرکت بسیار معتبر در زمینه ساخت شوتینگ زباله است و تمام تلاش مدیران این شرکت، کمک به بازیافت هر چه بهتر زباله‌ها است.

چقدر این محتوا براتون مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیازات: 1

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
لوگوی کوچک دوربری شده تهویه سازان صنعت کار مجری هواکش صنعتی
لطفا مشخصات تماس خود را وارد کنید تا مشاوران ما در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس بگیرند.